Dyktige Siri er den nye leiaren vår!

Postet av Florø Sportsklubb Fotball den 6. Mai 2024

Fotballen er heldig som har fått på plass dyktige og erfarne Siri Rognsø som leiar. Ho overtar etter Ole Anders Smørdal og vart offisielt valgt som leiar etter årsmøtet i Florø Sportsklubb (FSK) 16. april. I den forbindelse har vi stilt ho nokre spørsmål.

(26.04.2024 Tekst: Kai-Frode Magnussen Foto: Privat)

«Kven er» den nye leiaren som person

- Jeg er ei engasjert og aktiv dame med litt for lett å si JA. Jeg er veldig glad i dugnad og synes det er viktig at vi bidrar med dugnad og engasjement i lokalmiljøet. Skulle gjerne ønsket at flere ser verdien av å engasjere seg, både for sine egne unger men også for idretten, kulturarrangement eller annet viktig samfunnsarbeid i lokalmiljøet.

Kva verv og kva periodar har du vært i / stått i styret tidlegare.

- Jeg har vært aktiv fotballspiller selv, men jeg kom inn igjen i FSK når jeg fikk barn som begynte å spille håndball og fotball. Jeg var innom styret i Håndballen, før jeg kom inn i Barnefotballstyret som arrangementsansvarlig da sønnen min  begynte å spille fotball i 2013. Den «jobben» hadde jeg i ca. 7 år. Der hadde jeg ansvar for Veslefrikk, Kongleriket og Fotballskolen. Jeg ble samtidig valgt inn som styremedlem i FSK Fotball og satt der i perioden 2015-2021.

Fortell om bakgrunnen for den grønne diplomen som du fekk i haust på kretstinget

- I 2022 fikk jeg Blå diplom for jobben og engasjementet mitt i FSK Fotball. Blå diplom er fotballens Hederstegn for innsats i egen klubb. Jeg har også hatt verv i NFF Sogn og Fjordane i mange år, så høsten 2023 ble jeg tildelt Grønn diplom for dette arbeidet. Her er kriteriet at du skal ha gjort eit særskild stort og viktig arbeid for fotballen i Sogn og Fjordane. Jeg er utrolig stolt og ydmyk over at det arbeidet jeg har lagt ned i klubb og krets blir sett og satt pris på.

Kva tenker du er dei viktigaste sakene for klubben i tida framover?

FSK Fotball ønsker å være en klubb for alle. Det er viktig at vi tar vare på spillerne våre og sørger for at alle har en trygg arena der de kan treffe venner og ha det kjekt sammen. Idretten er en viktig plass for folkehelsa, både fysisk- og psykisk helse. I et sånt perspektiv er fotballen enormt viktig for byen vår ved å tilby en trygg fritidsaktivitet for mange i barne- og ungdomsåra. Lagidrett skaper opplevelser, samhold og vennskap som kan varer livet ut. Jeg har selv mange gode minner fra tiden jeg selv var aktiv spiller. Jeg har mange av mine lagvenninner fra fotballen og den dag i dag kan vi mimre om reiser til bortekamper, turneringer og cuper (Gothia Cup og Norway Cup).

Kva tenker du om arbeidet som blir gjort med å knytte fotball, handball og svømming tettare gjennom felles draktleverandør, felles logo osb.

Det er blitt gjort et godt arbeid om å samle klubben som en enhet. Logoen til FSK er både ny og moderne, samtidig som vi har beholdt de opprinnelige trekkene fra den gamle logoen. FSK har ca. 1000 barn og unge som trener hver uke. Så vi er en stor og viktig klubb i Florø og det er mange som identifiserer seg med både logoen og drakta.

Kva er det viktigste for å fortsette arbeidet med jenteløftet?

Først og fremst har vi trenere i jentefotballen som har vært med oss i mange år og gjort en super jobb for å rekruttere og beholde jentene i klubben. At det nå blir satt et ekstra fokus på jentefotball nasjonalt er veldig gledelig. Med en dyktig kvinnelig fotballpresident i Norge er det kjekt at FSK Fotball også har satt fokus på jenter i klubben vår. I år har vi fått med oss noen spillere fra Svelgen som gjør at vi står sterkere i J15/17 serien og bidrar til å styrke jentefotballen. Den gruppa er viktig for at vi skal nå målet med å starte eget damelag sesongen 2025.

Kva tenker du om det gode arbeidet som blir lagt ned i barnefotballen?

Vi har hatt en fin og positiv utvikling av antall medlemmer i klubben de siste årene. Vi har funnet en modell på trenersiden som har fungert godt og vi har fokus på trenerutvikling og å kurse våre trenere. Vi har jobbet godt med rekruttering og vi har også hatt fokus på rekruttering av jenter. Dette begynner å vise igjen, og jeg er utrolig stolt og imponert over trenerNe i klubben som står på dag etter dag, uke etter uke og år etter år. De er heilt fantastiske!

Når våre flinke trenere møter våre barn og unge på fotballbanen hver eneste uke – da er det også viktig at noen bidrar med sitt engasjement på klubbnivå. FSK Fotball er en Kvalitetsklubb, og det har blitt gjort mye godt arbeid for å få dette på plass slik at fotballen skal ha trygge rammer for barn og unge.

Kva tenker du om den lokale dreiinga på A-laget?

Det er spennende å se at A-laget stadig har flere lokale spillere på banen. Vi har fått inn Christer Husa som hovedtrener sammen med Kristoffer Ryland som spillende trener, og dette tror jeg er veldig positivt for utviklingen av laget. Dette er to som kjenner klubben godt og mange av våre spillere kjenner Christer og Kristoffer. Det er et ungt lag og nye trenere, så det blir spennende å følge laget i 2024 sesongen. Lokalsamfunnet har etterlyst flere lokale spillere, så nå håper jeg de kommer på stadion og heier frem laget vårt når vi spiller hjemmekamper.

Vi sees på stadion!